Wiedza dla nauczyciela artykuły i wskazówki

Ciesz się nowym

W szkole łatwo wpaść w pułapkę narzekania: „Znowu zmiana…”, „Kiedyś było lepiej…”. Problem w tym, że takie podejście wysysa energię szybciej niż pięć godzin rad

Czytaj więcej »

Reaguj szybko

Szkoła nie wybacza powolnych reakcji. Widzisz, że twoja metoda zaczyna się sypać? Jeśli zamiast działać, wolisz tydzień analizować sytuację, to gwarantuję, że uczniowie znajdą sposób,

Czytaj więcej »

Obserwuj dokładnie, co się zmienia

Zmiana nigdy nie spada z nieba jak meteoryt. Najpierw daje sygnały ostrzegawcze. Najpierw słychać szmer w pokoju nauczycielskim: „Słyszeliście, że mają wprowadzić…?”. Najpierw uczniowie zaczynają

Czytaj więcej »

Odbiorą Ci to, co znasz

Dwadzieścia lat temu życie nauczyciela było prostsze. Uczeń przychodził do szkoły, bo musiał. Słuchał, bo nie miał wyjścia. Rodzic pojawiał się na wywiadówce, kiwał głową

Czytaj więcej »

Wystarczająco dobry…

CZĘŚĆ 3: Relacje – najważniejsze źródło siły (i zmęczenia) Nie ma trwałego dobrostanu bez relacji. To nie zdanie z poradnika psychologicznego, ale neurobiologiczny fakt. Człowiek

Czytaj więcej »

Wystarczająco dobry…

CZĘŚĆ 2: Człowiek w centrum – jak zadbać o siebie z głową i sercem Nie da się zrozumieć ludzkiego zmęczenia bez zrozumienia układu nerwowego. To

Czytaj więcej »

Jeść lody czy nie jeść?

Czyli jak lato rozpuszcza nasze zasady wychowawcze szybciej niż trzy gałki śmietankowych. Pewnego lipcowego popołudnia siedziałem na plastikowym krześle pod lodziarnią „U Grażyny”, starając się

Czytaj więcej »

Wystarczająco dobry…

CZĘŚĆ 1 Well-being nauczyciela – moda, luksus czy konieczność? W ostatnich latach słowo „well-being” zrobiło zawrotną karierę. Pojawia się w strategiach edukacyjnych, dokumentach WHO, kampaniach

Czytaj więcej »

Nie musisz być idealny. Ale dobrze, żebyś był obecny.

Obecność nauczyciela to nie tylko „czy był na lekcji”.
To czy był z nami. Czy zauważył. Czy słuchał, choć przez chwilę.
Nie każdy z nas jest mistrzem relacji — i nie musi być.
Ale każdy może być kimś, przy kim uczeń czuje, że ma znaczenie.
Krótki tekst o rzeczach, które robią dużą różnicę — choć często ich nie widać.

Czytaj więcej »